Dewi Lanjar (Versi Pekalongan, Pemalang, Tegal, dan Brebes)
Lir ambune lemah kang
pisanan ketekan banyu udan. Sedhep karasa lan nggawe bungahing nala. Kayadene
bungahing kupu nalika ketemu maduning kembang. Utawa tentreming gegodhongan
nalika krungu swarane manuk kang padha tetembangan. Ya, iku bisa kasebut
tresna. Gawe rasa ayem, lan rena, kaya kang dirasakake Dewi Rara Kuning lan
kembenging atine. Dina lumaku, sasi
gumanti, tahun wis diliwati kanthi bungah, amarga ana pepujaning ati kang
gemati.
Tutug
orane laku manungsa ora ana kang pirsa, kajaba sing Maha Kuwasa. Ora dinyana,
nalika tresna wis nandhes ing nala, kahanan kandha beda. Pati kang mupus rasa
bungah, nalika Dewi Rara Kuning kelangan pepujaning ati amarga gerah.
Rasa-rasane ngungkuli perihe nalika kulit kang nglocop banjur disawuri uyah.
Wektu
terus lumaku. Tresnane Dewi Rara Kuning marang pepujaning ati ora kandheg.
Panjenengane tetep isih dhewe, urung gelem ditembung sapa wae. Nadyan
direbutake dening para mudha nganti padha perang lan padha nemoni patine. Dewi
Rara Kuning tetep ora kersa. Alesane siji, tresna iku isih ana kanggo
pepujaning nala kang wis seda.
Ing
emperan omah katon Dewi Rara Kuning kang lagi nyisiki kayu pohung. Praupane
sajak ora seger. Katon nglangut. Sedhela nyisiki, sedhela mandheg. Nalika
mandheg olehe nyisiki kayu pohung, kadhang kala luhe ndlewer dhewe. Tiba saka
mripat nelesi pipi. Kelingan mangsa nalika isih bareng-bareng karo pepujaning
ati.
“Ndhuk,”
swara alus kang nyedhaki Dewi Rara Kuning.
Dewi
Rara Kuning banjur ngelapi luhe. “Dalem, Pak.”
Bapake
Dewi Rara Kuning mesem, banjur ngelus-elus rambute Dewi Rara Kuning kang
digelung.
“Sing
sareh cah ayu. Iki wis dalane saka Gusti, Ndhuk. Oleh gela, nanging aja
kebablasen, ora apik,” ngendikane Bapake Rara Kuning alus.
“Inggih,
Pak,” wangsulane Dewi Rara Kuning cekak banjur mesem tipis.
Pirsa
kahanan kaya mangkono ndadekake tiyang sepuhe Dewi Rara Kuning prihatin. Cara
kang dianggep paling wicaksana kanggo nambani Dewi Rara Kuning yaiku njodhohake
Dewi Rara Kuning. Ya, Dewi Rara Kuning dijodhohake dening bapake karo jaka kang
dadi pilihane bapake.
Ngerti
apa kang dadi panyuwune tiyang sepuhe Dewi Rara Kuning, ndadekake panjenengane
bingung. Ing ngarep omah, lungguh slonjor ing lincak, tangane tumemplek ing
dhengkul, gegere kasendhekake gedheg, gulune diangkat rada ndhangak, kanthi
mripat merem Dewi Rara Kuning nyoba nata ambegan lan menggalih rada jero apa
kang diaturake dening bapakne.
“Dhuh
Gusti, apuranta salah lan lepat kula. Kula sampun mboten kiyat, Gusti.
Paringana pepadhang kangge kula, supados mboten nguciwani bapak, ibu, lan ugi
kula, Gusti.”
Dewi
Rara Kuning isih merem, nyoba nata ambegan meneh.
“Dhuh
Kakang, yen ta kula kedah dhaup kalih tiyang sanes, apuranta kula, Kakang.”
Tes.
Tes. Luh bali tumetes nelesi pipine Dewi Rara Kuning. Dewi Rara Kuning nyoba
nata ambegan. Rasane atine isih lara banget. Abot. Lan ana sing ngganjel abot
banget ing dhadha sisih kiwa. Dewi Rara Kuning coba mbukak paningale alon-alon.
Panyawange tumuju srengenge kang wis meh angslup. Anteng. Kadhang kala krungu
swarane gegodhongan kang tiba saka pange, kagawe dening angin. Dewi Rara Kuning
isih tetep anteng, lan meneng.
Njedhule
surya dadi tandha gumantine dina. Ya, wis teteg apa kang dadi kekarepe Dewi
Rara Kuning, nadyan perkara mau ora gampang. Apa kang dadi panyuwune Bapak lan
Ibune Dewi Rara Kuning disembadani dening Dewi Rara Kuning. Ora liya, alesane
Dewi Rara Kuning ora kepengin nggawe cuwaning wong tuwa. Palakrama banjur
ditindakna.
Dina-dina
lumaku. Kekarepan Dewi Rara Kuning nyenengake tiyang sepuhe ora kaya kang
dikarepake. Perkara mau ora gampang, amarga ati kang dadi tarenan. Nadyan wis
dadi garwa wong liya. Tetep wae Dewi Rara Kuning ora ngrasa seneng lan tentrem.
Alesane tetep padha, amarga palakrama karo pemudha kang ora dadi kembanging
atine.
Lakune
Dewi Rara Kuning nggawa Dewi Rara Kuning ing pinggir pereng. Sepi. Amung ana
wit-witan. Swarane pring, sing kadhang kala pating krengket amarga kena angin.
Katon ilining banyu ing jurang mau ora pati deres, nadyan mangkono akeh watu
lan padhas-padhas gedhe. Maneka suket lan lumut katon ngrembuyung ing pinggir
pereng. Katon Dewi Rara Kuning kang ngadheg ing pinggir pereng. Kanthi dleweran
luh, Dewi Rara Kuning nyoba ameh mlumpat saka pereng mau.
Nalika
ameh mlumpat, atine Dewi Rara Kuning dadi ciut. Kelingan. Ya, kelingan marang
Sing Kuwasa. “Dhuh Gusti, apuranta salah lan dosa kula,” ukara kang kawetu saka
pangucape Dewi Rara Kuning alon. Luhe dleweran ing pipine. Dewi Rara Kuning
banjur rada ngadoh saka pereng lan lungguh ndlosor semendhe wit gedhe. Luhe
isih dleweran.
Cuwaning
ati nandang duka, ndadekake Dewi Rara Kuning anteng banjur keturon, semendhe
wit gedhe.
“Kuning,
tutukna lakumu menyang tengahing sisih wetan lan elor,” swara kang keprungu
saka angkasa. Swarane gedhe, nanging ora ana wujude.
Dewi
Rara Kuning kaget, banjur tangi gregah. Awake teles kringet. Gelungane katon
ucul. Dewi Rara Kuning banjur nata ambegan.
Dewi
Rara Kuning terus mlaku, ngliwati alas, tanpa ngrasa kesel. Rambute ora tumata,
sandhangane katon reget. Praupane katon campur lemah lan kringet. Dina-dina kaliwat, ing satengahing dalan,
panjenengane ketemu pawongan. Ya, ora liya pawongan mau Panembahan Senopati,
uga punggawane, jejuluk Singoranu.
“Ndhuk, cah ayu, tutukna lakumu nganti tekan
lor. Tekan segara kidul,” ngendikane Panembahan Senopati.
Dewi
Rara Kuning manut apa sing dingendikakake Panembahan Senopati. Panjenengane,
terus mlaku mangalor. Tekan Segara Kidul, Dewi Lanjar utawa Dewi Rara Kuning tapa. Dina gumanti, sasi uga terus
ganti, Dewi Lanjar isih tetep tapa ing Pante Selatan. Pangajabe bisa ketemu
Nyai Rara Kidul mrih meguru mring panjenengane. Apa kang dadi pangajabe Dewi
Lanjar kasembadan. Nyai Rara Kidul nampa tekane Dewi Lanjar. Wiwit dina iku,
Dewi Lanjar dadi muride Nyai Rara Kidul.
Tiba
angslupe srengenge sajak nggawa lan nggawe crita kang seje saben dinane.
Babagan alas, segara, manungsa, lan apa kang dikarepake. Raden Bahu, utusan
saka raja Mataram mbabat alas Gambringan, alas kang wingit. Kahanan mau
ndadekake Nyai Rara Kidul duka amarga durung ana tembung dhateng Nyai Rara Kidul
kanggo mbabat alas.
Dukane
Nyai Rara Kidul, ndadekake panjenengane nimbali Dewi Lanjar. Dewi Lanjar oleh
dhawuh saka Nyai Rara Kidul kanggo menggak usahane Raden Bahu. Kanthi teteging
manah, Dewi Lanjar nindakake dhawuh saka Nyai Rara Kidul, lan gage-gage tindak
alas Gambringan kairing prajurit-prajuritipun.
Satekane
alas Gambringan, Dewi Lanjar ngutus prajurit-prajurite kanggo nganggu Raden
Bahu kang lagi mbabat alas. Raden Bahu terus diganggu. Kahanan mau ndadekake
Raden Bahu ora jenak. Panjenengane tapa, nyuwun pitedah mring Gusti uga nyuwun
kasekten kanggo ngalahake Dewi Lanjar. Kanthi cara mau, Raden Bahu bisa
ngalahake Dewi Lanjar lan prajurit-prajurite.
Pungkasane Dewi Lanjar manut lan kersa ngewangi Raden Bahu mbukak alas
Gambiringan.
Dewi
Lanjar ngrasa isin. Rasa kang nggawe panjenengane wedi bali menyang segara
kidul. Panjenengane nduweni pepinginan netep ing Pekalongan. Sawijining dina,
Dewi Lanjar sowan menyang Segara Kidul, ora liya kepanggih Nyai Rara Kidul.
“Nyai,
nyuwun pangapunten sanget. Kula sowan dhateng mriki badhe matur, bilih kula
anggadhahi papenginan badhe mapan ing tlatah Pekalongan,” ature Dewi Lanjar
rada wedi.
Nyai
Rara Kidul nyumanggakake apa kang dadi pepinginane Dewi Lanjar. Panjenengane
ngendika yen Dewi Lanjar kudu ngajarake ilmu kang wis diajarake Nyai Rara Kidul
marang Dewi Lanjar. Kanthi renaning driya, Dewi Lanjar ngestokake dhawuhe Nyai
Rara Kidul. Panjenengane banjur nglumpukake para nayaka, lan ngajak netep ing
Pekalongan.
Dewi
Lanjar lan para nayaka pindhah menyang Pekalongan, lan ngedekake desa ing
Slamaran. Kaya mijet wohing ranti, tlatah Slamaran rame lan dadi kedhaton kang
madheg dhewe, ucul saka wewengkon Bahurekso. Dewi Lanjar dadi ratu ing kedhaton
mau. Kasektene Dewi Lanjar, ndadekake kedhaton mau dadi kedhaton kasiluman ing
Slam
Komentar
Posting Komentar